«Η Ελλάδα, δυστυχώς, δεν έχει ιδιαίτερη σχέση με την Ευρώπη και τη Δημοκρατία. Και δεν είναι μόνο ζήτημα κράτους, που έχει τη βασική ευθύνη, αλλά καθένας από μας θέλει να γίνει ταυτόχρονα χωροφύλακας και δικαστής. Πρέπει επιτέλους να γίνουμε πιο δημοκρατικοί και πιο πολιτισμένοι Ευρωπαίοι. Κανονικοί άνθρωποι...», δήλωσε χτες στα «ΝΕΑ» ο διεθνούς φήμης σκηνοθέτης Κώστας Γαβράς για την προκλητική λογοκρισία κατ΄ εντολήν της Ιεράς Συνόδου σε ενημερωτικό φιλμάκι του στο Νέο Μουσείο Ακρόπολης, η οποία έχει προκαλέσει θύελλα αντιδράσεων και έχει κάνει το γύρο του κόσμου μέσω διεθνών ειδησεογραφικών πρακτορείων (Reuters, Αssociated Ρress).
Το φιλμάκι, που προβάλλεται στον προθάλαμο της γυάλινης αίθουσας με τα γλυπτά του Παρθενώνα, περικόπηκε βάναυσα από το υπουργείο Πολιτισμού ύστερα από πιεστικό «διάβημα» της Εκκλησίας, επειδή εμφανίζονταν να σφυροκοπούν τα μάρμαρα του αρχαίου ναού μαύρες φιγούρες, οι οποίες κατά την Ιερά Σύνοδο παρέπεμπαν σε ορθόδοξους ιερείς. Και αυτό παρ΄ ότι είναι παγκοίνως γνωστό πως εκατοντάδες ναοί χτίστηκαν πάνω στα διαλυμένα κατάλοιπα αρχαίων ναών και με τα αρχιτεκτονικά μέλη τους ή κομμάτια αρχαίων αγαλμάτων.
«Είναι απαράδεκτο να υποκύπτει η Πολιτεία στις πιέσεις εκπροσώπων της Εκκλησίας και να παρεμβαίνει σε ένα φιλμ που αναφέρεται σε ιστορικά γεγονότα», ήταν η πρώτη αντίδραση του Κώστα Γαβρά. «Η Εκκλησία πάντοτε αρνείται την πραγματικότητα, για να σώσει το δόγμα της. Νόμιζα ότι η Ελλάδα είχε ξεφύγει από όλες αυτές τις μικρότητες».
«Το Μουσείο Ακρόπολης, για ενημέρωση των επισκεπτών του, δημιούργησε ένα video 13 λεπτών», ανέφερε από την πλευρά του σε δήλωσή του, το Σάββατο, ο πρόεδρος του Οργανισμού Ανέγερσης Νέου Μουσείου Ακρόπολης Δημήτρης Παντερμαλής.
«Στην απαρίθμηση των περιπετειών του Παρθενώνα από την αρχαιότητα έως τα νεώτερα χρόνια, για την απόδοση των καταστροφών η ομάδα εργασίας δανείστηκε ένα απόσπασμα ενός λεπτού και 40 δευτερολέπτων από ένα ντοκιμαντέρ του Κώστα Γαβρά. Ορισμένοι εξέλαβαν τις μικρές μορφές (σε κινούμενα σχέδια) που αναρριχώνται σε κλίμακες ως ρασοφόρους και όχι ως ανθρώπους της εποχής. Προς αποφυγήν κάθε παρεξήγησης και δεδομένου ότι η μεν περίοδος καταστροφής είναι πέραν κάθε αμφιβολίας, αλλά οι συνθήκες άγνωστες, κρίθηκε σκόπιμο να παραμείνει η αναφορά στο γεγονός ως είχε και να εκπέσει ένα πλάνο 12 δευτερολέπτων, το οποίο έτσι και αλλιώς δεν έχει σχέση με την ουσία και ασφαλώς δεν αποτελεί κανενός είδους λογοκρισία».
«Λυπάμαι πολύ τον φουκαρά τον διευθυντή του μουσείου, γιατί προσπαθεί να δικαιολογήσει τα αδικαιολόγητα», απαντούσε μιλώντας στα «ΝΕΑ» ο Κώστας Γαβράς. «Προφανώς εξετέλεσε άνωθεν υπουργικές εντολές. Θα μπορούσε, όπως θα γινόταν σε κάθε δημοκρατική χώρα, να με πάρει τηλέφωνο και να το κουβεντιάσουμε. Δεν είναι η πρώτη φορά που γίνεται αυτό. Έχει γίνει πάρα πολλές φορές στο παρελθόν. Τα αγάλματα που έφτιαχναν στην αρχαία Ελλάδα τα έκανε καθένας όπως ήθελε και κανείς δεν του έλεγε τίποτα. Εδώ διάφορα Ιερατεία κάνουν ό,τι θέλουν».
«Δεν σέβεται την ιστορική αλήθεια» Στην απόφαση του υπουργείου Πολιτισμού για περικοπή του φιλμ αντέδρασε έντονα και το ΠΑΣΟΚ, που τη χαρακτήρισε «πολιτικά απαράδεκτη». «Η απόφαση δεν σέβεται την ιστορική αλήθεια και προσβάλλει το καλλιτεχνικό έργο», ανέφερε σε ανακοίνωσή της η πολιτική εκπρόσωπος του ΠΑΣΟΚ για θέματα Πολιτισμού, Μαρία Δαμανάκη. Ιστορίες εκκλησιαστικής λογοκρισίας 1925: Η Εκκλησία απαιτεί από το υπουργείο Παιδείας την απομάκρυνση καθηγητών της Μαρασλείου Ακαδημίας ως «διαστροφείς της ελληνικής γλώσσας».
1954: Η Ιερά Σύνοδος ζητεί αφορισμό του Νίκου Καζαντζάκη για τον «Τελευταίο πειρασμό» και τον «Καπετάν Μιχάλη».
1991: Ο Μητροπολίτης Φλωρίνης σταματά τα γυρίσματα της ταινίας του Θόδωρου Αγγελόπουλου «Το μετέωρο βήμα του πελαργού», γιατί «πλήττει τα χρηστά ήθη».
1995: Καθοδηγούμενοι από τη Μητρόπολη Θεσσαλονίκης βιαιοπραγούν σε συναυλία στη Ροτόντα, διεκδικώντας χρήση της ως ναού.
2000: Με μήνυση «χριστιανικού σωματείου», το Πλημμελειοδικείο Θεσσαλονίκης κρίνει ως «κακόβουλη βλασφημία» το περιεχόμενο του «Μ εις την ν» του Μίμη Ανδρουλάκη και το απαγορεύει προσωρινά.
2003: Με εισαγγελική παραγγελία αποσύρεται ως «βλάσφημο», το κόμικ «Ζωή του Ιησού» του Αυστριακού Γκέρχαρντ Χάντερερ (πρόσφατα δικαιώθηκε). Αποκαθηλώνεται ως «βλάσφημο» έργο του Βέλγου Τιερί Ντε Κορντιέ στη διεθνή εικαστική έκθεση Οutlook.
2004: Με αίτημα μητροπολίτη εξορίζεται ο «Πλούτος» του Αριστοφάνη (με τον Λάκη Λαζόπουλο) και οι «Επτά επί Θήβας» (με τον Γιώργο Κιμούλη) από υπαίθριο θεατράκι δίπλα σε ναό, στις Σέρρες.
http://www.tanea.gr/default.asp?pid=2&ct=4&artId=4528592
Δείτε ακόμη: http://roides.wordpress.com/2009/07/27/27july09/
Τόλμησε λοιπόν ο διεθνώς άγνωστος Μεσσήνιος πολιτευτής της δεξιάς κουλτούρας (φωτ.) να λογοκρίνει τον διεθνούς φήμης τιμημένο Έλληνα σκηνοθέτη Κώστα Γαβρά, έναν άνθρωπο με πολιτική άποψη που σε δύσκολους καιρούς όταν η παράταξη Σαμαρά δολοφονούσε πολιτικούς αντιπάλους με το παρακράτος της, έδωσε βροντερό παρόν με την ταινία «Ζ» που έμεινε κλασική στην ιστορία του Κινηματογράφου.
Η λογοκρισία έγινε ύστερα από απαίτηση της αμαρτωλής Ιεράς Συνόδου του Μαμωνά, μιας ομάδας ανθρώπων που λίγο καιρό πριν αυτοεξευτελίστηκε αθωώνοντας τον κλέφτη και σαρκικά αμαρτωλό (με τα εκκλησιαστικά κριτήρια) συνάδελφό της άγιο Παντελεήμονα για να τον καταδικάσει θέλοντας και μη ντροπιασμένη μετά με διαταγή του Εισαγγελέα, μιας Συνόδου που την ώρα που η κυβέρνηση φορολογεί ληστρικά και παράνομα με έκτακτες εισφορές ειλικρινείς φορολογούμενους, ηγείται μιας αστρονομικά πλούσιας Εκκλησίας, φοροδιαφεύγουσας, φοροαπαλασσόμενης και προκλητικά σκληρόκαρδης απέναντι στον ανθρώπινο πόνο.
Μιας Εκκλησίας που είναι τόσο βυθισμένη στην αμαρτία που δεν τολμάει να καθαιρέσει διαβόητους κληρικούς που η δυσοσμία που αποπνέουν τρέπει σε φυγή τα τετράποδα των χοιροστασίων.
Είναι ξεκάθαρο όμως όσο ποτέ ότι με την παρέμβαση στο φιλμάκι η ελευθερία της έκφρασης, μέγιστο αγαθό της δημοκρατίας, έχει... τσαλαπατηθεί. Πρώτα απ' όλα, κάποιοι αποφάσισαν να παρέμβουν και να αλλοιώσουν, επί της ουσίας, ένα καλλιτεχνικό έργο -πράξη απαράδεκτη σ' ένα δημοκρατικό πολίτευμα, συνηθισμένη σε θεοκρατικά και ανελεύθερα καθεστώτα- χωρίς καν να ρωτήσουν τον δημιουργό του. Και μάλιστα για να απαλείψουν από αυτό στοιχεία ιστορικά αποδεδειγμένα. Είναι αξιοσημείωτο, επίσης, ότι ακόμα και μετά την οργισμένη αντίδραση του Κώστα Γαβρά με δηλώσεις του στην «Ε» και το «Μέγκα», οι υπεύθυνοι του Μουσείου συνεχίζουν να τον αγνοούν. Ο ίδιος μίλησε για «απαράδεκτη λογοκρισία, λυπηρή για την Ελλάδα», για «πρακτικές Σοβιετικής Ενωσης» και ζήτησε να αφαιρεθεί το όνομά του από το απόσπασμα αφού δεν είναι πλέον δημιούργημά του. Παρ' όλα αυτά, το όνομά του υπήρχε χθες στους τίτλους τέλους του βίντεο.
Οσοι λογόκριναν το φιλμ του Γαβρά μάλλον δεν πρέπει να έχουν πλήρη συναίσθηση του μεγέθους της πράξης τους. Αν μπορούσαν να φανταστούν τον αντίκτυπό της στα διεθνή μέσα ενημέρωσης, δεν θα είχαν πειράξει ούτε χιλιοστό από το φιλμάκι. Η είδηση κάνει, κυριολεκτικά, τον γύρο του κόσμου. Ο Κώστας Γαβράς δεν είναι κάποιος δημιουργός της περιφέρειας. Ο σκηνοθέτης του «Ζ» έχει τιμηθεί με αρκετά διεθνή βραβεία, ανάμεσά τους και Οσκαρ το 1983 για τη διασκευή σεναρίου στον «Αγνοούμενο». Εκτός από τη Γαλλία έχει γυρίσει ταινίες και στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού, στην Αμερική. Δεν υπάρχει σοβαρό μέσο ενημέρωσης του πλανήτη («Λε Μοντ», Ασ. Πρες, Γαλλικό Πρακτορείο, «Νουβέλ Ομπσερβατέρ», «Νιου Γιορκ Τάιμς») που να μη φιλοξενεί τη «λογοκρισία Γαβρά στην Ελλάδα». Κρίμα και κακή αρχή για ένα νέο Μουσείο, που προσπαθεί να πείσει τη διεθνή κοινή γνώμη για το δίκαιο αίτημα της επιστροφής των Γλυπτών του Παρθενώνα στην Αθήνα. Μην ξαφνιαστείτε αν οι επικεφαλής του Βρετανικού Μουσείου μας πουν τώρα: «Σε ποιο Νέο Νέο Μουσείο θέλετε να τοποθετήσετε τα γλυπτά; Σε αυτό που διοικούν οι ιερωμένοι και η Αρχιεπισκοπή Αθηνών;».
http://www.enet.gr/?i=news.el.texnes&id=67379
2 σχόλια:
Ρασοφόροι συμφορά του Έθνους!!!
Βιβλίο του Καρανικόλα αν δε κάνω λάθος.Πλήρως διαφωτιστικό για το ρόλο τηε εκκλησιας κατα τη περίοδο-κυρίως-της Τουρκοκράτίας.
Δεν άλλαξαν και πολλά από τότε!!
τίποτα σε σχέση με τα προνόμια και την διαπλοκή εκκλησίας πολιτείας
Δημοσίευση σχολίου